SCHETSEN

NEDPHO

Het Nederlands Philharmonisch Orkest stuurt me een e-bericht: Gefeliciteerd, u bent geselecteerd, u mag voor € 10 in plaats van € 48,50 naar ons concert In Slavische sferen in het Concertgebouw. Reserveer met bijgevoegd codenummer.

 

Ik ben wantrouwig, meestal ontvang je zulke aanbiedingen van obscure clubs. Maar het lijkt toch wel in orde. Misschien hebben ze voor dat concert te weinig kaarten verkocht en proberen ze op zo’n manier de zaal toch nog redelijk gevuld te krijgen?

 

Ik log in op de site van het Concertgebouw en zie dat het concert vrijwel is uitverkocht. Alleen achter in de zaal en op het podium zijn nog een paar vrije plaatsen. Ik klik op een plaats vooraan op het podium-noord. Daar zit ik anders nooit, maar in dit geval lijkt het me de beste mogelijkheid, de andere nog vrije plaatsen zijn helemaal achter in de zaal. Ik voer de code in en krijg die plaats dan inderdaad voor een tientje. De enige tegenprestatie die wordt verwacht is dat ik een vragenlijst zal invullen die ze me later zullen toesturen.

 

Maar dat ik € 10 betaal in plaats van € 48,50 is overdreven, want er zijn ook plaatsen van € 37,50 en € 19,50. En dat er € 2,50 wordt gerekend voor een elektronische reservering is wat fors. Maar goed, ik kan voor € 12,50 naar dat concert: Borodin, ouverture Prins Igor, Glazoenov, vioolconcert in a, op. 82, Dvorák, symfonie nr.8 in G, op.88. Dirigent Mei-Ann Chen, violist Vadim Gluzman en natuurlijk het Nederlands Philharmonisch Orkest.

 

Als ik op de desbetreffende avond al vroeg mijn plaats inneem, heb ik het gevoel mijn instrument te hebben vergeten, zo dicht zit ik bij de plaatsen voor de musici. Maar die zijn op een paar na nog niet aanwezig en ik heb helemaal geen instrument. Als het om me heen drukker wordt, verdwijnt dat gevoel maar werpt de opkomst van steeds meer musici me terug in de tijd. In het voormalige Amsterdams Philharmonisch Orkest, een van de orkesten waaruit het Nedpho is gevormd, speelde een voormalige geliefde van me en nu is het alsof ik haar en haar collega’s van toen zie opkomen.

 

De musici van het Nedpho zijn overwegend jong en vrouw. Ook het Apho telde destijds veel vrouwelijke en jonge musici. Dat jonge ervoer ik toen niet zo pregnant als nu. Dat vrouwelijke wel. En tegenwoordig vind ik mensen nog jong die ik destijds niet meer jong zou hebben gevonden. Maar van de weinige musici die ik vlak voor me als oud genoeg beschouw om in het Apho te kunnen hebben gespeeld, herken ik niemand: of het zou die dame met dat korte, golvende, zilvergrijze kapsel moeten zijn; een violiste van wie ik niet uitsluit dat het S. is.

 

Als de zaalverlichting wordt gedempt, blijft die boven het podium uiteraard volop branden. De musici moeten hun partij kunnen lezen. Maar daardoor zitten ik en de andere bezoekers op het podium ook in het volle licht, waardoor ik het even betreur niet toch voor een stoel achter in de zaal te hebben gekozen, waar ik lekker verscholen had kunnen genieten. Maar ik moet niet zeuren.

 

Bij mijn weten voor het eerst dat ik in het Concertgebouw een vrouwelijke dirigent aan het werk zie, een Taiwanese. Zij en het orkest zijn goed op dreef en de violist - Israëlisch/ Oekraïens - is fantastisch. Het publiek dwingt hem een toegift af. Ik weet niet wat hij dan laat horen, maar het is een prachtig verstild stuk dat hij schitterend speelt. De tranen schieten me erdoor in de ogen.

 

In de pauze haal ik een glas rode wijn en ga ermee op een bank tegenover de openstaande deuren van het podium zitten. Daar, met uitzicht op de nu vrijwel lege zaal, nog na genietend van het gehoorde en me verheugend op wat komen gaat, voel ik me heel erg in de situatie. En na de pauze word ik niet teleurgesteld met Dvorak 8. De dirigente kennelijk ook niet, want zij is tijdens het slotapplaus door het dolle heen, bedankt zo ongeveer ieder orkestlid persoonlijk en oogst daardoor nog meer applaus.

 

Voor slechts € 12,50 onbetaalbaar genoten. Laat maar komen die vragenlijst.

 

 

Foto KC.

 

Schrijf een reactie: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle reacties

Nieuwe reacties

22.06 | 16:31

het onttorrt me Coos

...
30.06 | 14:37
KORT DOOR DE BOCHT heeft ontvangen 4
26.06 | 16:38
LIEFDESLIED/ VOLDOENDE heeft ontvangen 4
16.06 | 17:37
POËZIE heeft ontvangen 9
Je vindt deze pagina leuk